Hier kan ik elke dag een waardevolle bijdrage leveren | Milou, onderwijsondersteuner Het Hofpark
Milou werkt als onderwijsondersteuner van groep 3-4 bij Het Hofpark in Apeldoorn. Kleine succesjes in de klas geven haar enorm veel voldoening.
“Tijdens mijn hbo-opleiding Social Work heb ik twee stages gelopen binnen het speciaal onderwijs, als schoolmaatschappelijk werker en als psychodiagnostisch assistent bij de gedragswetenschap. Deze ervaringen hebben mijn interesse gewekt in het onderwijs, en vooral het speciaal onderwijs.
Na mijn afstuderen zocht ik een baan binnen het onderwijs en ik vond een vacature voor onderwijsondersteuner bij Het Hofpark, specifiek gericht op afgestudeerden in Social Work of Pedagogiek. Dit paste perfect bij mijn achtergrond en interesses, ook omdat ik graag met jongere kinderen werk. Hoewel ik nog geen ervaring had binnen een klas, wist ik dat ik een voorkeur had voor de onderbouw. Ik solliciteerde op de functie en werd aangenomen als ondersteuner bij groep 3-4, waar ik nu fulltime werk.
Hoe meer aandacht, hoe meer mogelijkheden voor ontwikkeling
Het leukste aan mijn werk vind ik de diversiteit en de mogelijkheid om elke dag een waardevolle bijdrage te kunnen leveren. Iedere dag is anders en biedt nieuwe uitdagingen. Ik vind het leuk om zowel de leerkrachten als de leerlingen te ondersteunen en bij te dragen aan hun ontwikkeling. Hoe meer aandacht je aan de kinderen besteedt, hoe meer mogelijkheden je creëert voor hun ontwikkeling. Dit kan soms letterlijk zijn, zoals een gesprekje, maar ook door langere tijd op school te zijn en de kinderen steeds beter te leren kennen.
Binnen de organisatie zijn veel mogelijkheden voor persoonlijke en professionele ontwikkeling, zoals cursussen en intervisies. Samen met een collega ben ik op dit moment bezig met een cursus positieve gedragsverandering. Deze cursus helpt ons om casussen te bespreken en nieuwe interventies te leren die we direct in de klas kunnen toepassen.
Kleine successen geven me veel voldoening
Binnen het Hofpark voel ik de ruimte en veiligheid om aan te geven waar ik hulp bij nodig heb om me verder te ontwikkelen. De sfeer binnen de school is goed. Ik voel me veilig en gewaardeerd en dat is belangrijk voor mijn ontwikkeling en werkplezier. Er is ruimte voor mijn mening en er wordt echt naar mij geluisterd.

Flexibiliteit, geduld en zelfvertrouwen zijn essentieel voor dit werk. Kleine successen geven me veel voldoening. Zoals een leerling die na een week oefenen eindelijk zijn vinger opsteekt als hij een vraag heeft. Ik wil me nu verder ontwikkelen als onderwijsondersteuner, mijn zelfvertrouwen vergroten en mijn rugzak vullen met nog meer kennis en ervaringen.”