Terug

Voelen, ruiken en ervaren: leren vanuit de beleving bij voedselbos Bosnodig

“Kijk: poep!” Klinkt het enthousiast. De leerlingen van de so Anne Flokstraschool buigen zich diep over een bruin hoopje in het gras. En ja hoor, het eerste onderdeel op de natuurzoekkaart kan al afgestreept worden. Ze willen al bijna verder lopen, als Niek ontdekt dat er ook een gele bloem naast staat. Dat is nummer twee op de zoekkaart. Ook de naaktslak is niet moeilijk te vinden. Ze zijn goed op weg!

Het is de derde en laatste keer dat deze groep naar het voedselbos Bosnodig in Voorst komt, en ze weten dan ook al goed de weg. Met een potje met vergrootglas in de hand, volgen ze het pad, op zoek naar insecten.

We lopen over een vlonderpad, door hoog gras, langs een poel vol kwakende kikkers en komen dan uit bij de kruidentuin. Daar ruiken we aan citroenmelisse en munt. Er is veel om te ervaren en ontdekken. Maar als er een helikopter overvliegt, is dat voor Tije toch wel veel interessanter. Maar als het startsein wordt gegeven voor het zoeken van insecten, is ook hij weer bij de les.

Waar de één het fantastisch vind om een insect te pakken en in het bakje te bestuderen, gruwelt de ander er juist van. Noah vind het allemaal niet zo interessant. Ze wil maar één ding: een lieveheersbeestje. Maar die is niet te vinden. Als de zon doorbreekt en we langs een veld met bloemen lopen, horen we een kreet: “Ik heb er één!” Nu is ook Noah enthousiast.

Juf Annemarieke is heel positief over de lessenserie bij Bosnodig. “Ik vind het heel waardevol om dit te doen met de leerlingen. Dit is onderwijs zoals het zou moeten zijn: voelen, ruiken en ervaren. Vanuit de beleving nieuwe dingen leren. Er worden ook andere kwaliteiten aangesproken. Een leerling die op school heel stil is, blijkt hier alle namen van de insecten te kennen. Ook zie ik de leerlingen hun grenzen opzoeken en dingen doen die ze spannend vinden. Je ziet de leerlingen hier heel relaxed, dat is echt mooi om te zien.”

Michelle Hieltjes, medewerker duurzaamheid bij De Onderwijsspecialisten stond aan de basis van de samenwerking met Bosnodig. “De lessen zijn tot stand gekomen dankzij een subsidie voor passende natuureducatie voor doelgroepen waarvoor dat niet vanzelfsprekend is. Klassen van onze scholen kunnen drie weken achter elkaar naar het voedselbos komen voor een lessenserie over bijvoorbeeld insecten of voeding & leefstijl. Een deel van het bos is rolstoelvriendelijk gemaakt, zodat zoveel mogelijk leerlingen hier aan mee kunnen doen. Ik krijg hele positieve reacties.”

Initiatiefnemer van Bosnodig, Heleen, is ook blij om de groepen leerlingen te ontvangen in het voedselbos. “Ik vind het leuk dat de groepen hier drie keer achter elkaar komen, zo leer je de leerlingen echt een beetje kennen. Je merkt dat ze meer werken vanuit hun lijf, en bijvoorbeeld heel geconcentreerd kunnen roeren in het zalfje dat we maakten. Mijn missie is om bij de toekomstige generatie iets te raken, zodat ze later zelf ook voor de natuur willen zorgen.”

De les zit er op. De pissebed en spin zijn bestudeerd, afgestreept op de zoekkaart en weer losgelaten. De leerlingen stappen met frisse wangen en modderige laarzen weer in de auto. Terug naar school, waar ze de volgende dag nog een kopje thee zullen drinken van hun zelf geplukte kruiden. Zo komt de natuur ook een beetje met hen mee de school in!

Lees meer verhalen over 'samen voor inclusiever onderwijs'