Terug

Samenwerking De Fonkel en Al Amana: ‘Het was liefde op het eerste gezicht’

Vanaf dit schooljaar gaan school voor speciaal onderwijs De Fonkel en reguliere basisschool Al Amana samenwerken. Zo zorgen ze samen dat de expertise op het gebied van gedrag van De Fonkel óók de expertise van Al Amana wordt. Met als doel: dat het onderwijs zo sterk wordt dat alle kinderen kunnen excelleren op hun niveau. En dat sommige leerlingen niet naar het speciaal onderwijs uitstromen, maar op hun eigen plek, in hun eigen omgeving kunnen blijven.

‘Met sommige van onze leerlingen lopen we tegen uitdagingen aan in het reguliere onderwijs’ vertelt Aicha Tabali, schoolleider van Al Amana Ede-Zuid. ‘We kunnen onze kennis en kunde daarin nog verder versterken en ontwikkelen. Dat hebben we vorig jaar besproken binnen het samenwerkingsverband, en toen zijn we gekoppeld aan Satu, de directeur van De Fonkel. En dat was liefde op het eerste gezicht. We hebben dezelfde visie op onderwijs en we hebben allebei de creativiteit om doelen te halen, ook als het niet meteen gaat zoals je wilt.’

Het kind is okay
Satu Anttila-Vos: ‘We vinden elkaar in onze visie op het kind. Het kind is okay. Er is niks mis mee. Het is aan ons om de context zo te veranderen dat een leerling wél lekker in zijn vel zit en tot leren komt. Dan kun je vervolgens de lat ook best hoog leggen.’

Aicha: ‘Het handelen van de leerkracht is daarbij essentieel. Daar zijn ze zich in het speciaal onderwijs heel erg van bewust, juist door hun doelgroep. En daar kunnen wij van leren. Het is prachtig dat de leerkracht en gedragskundige van De Fonkel en het team van Al Amana Ede-Zuid elkaar ontmoeten om vaardigheden te versterken.’

Kijken wat nodig is
De kern van de samenwerking is eenvoudig. De scholen hebben op twee niveaus contact: leerkrachten werken samen om het onderwijs zo goed mogelijk in te richten. En de gedragskundige en de intern begeleider werken samen om kinderen goed te begeleiden. Aicha: ‘We hebben daar geen vaste vorm voor. We kijken per situatie wat er nodig is.’

Versterken van positief gedrag
Eén kader is er wel: beide scholen werken met de aanpak Positive Behavior Support (PBS), gericht op het versterken van positief gedrag. Daarbij is het extra mooi dat De Fonkel zich sinds deze zomer PBS-school mag noemen. De leerkrachten van De Fonkel nemen deel aan het traject van Al Amana om het binnen deze school nog beter uit te voeren. Anouk Bosscha-Bouman, gedragscoach: ‘Het heeft allemaal als doel dat kinderen met de juiste ondersteuning op hun eigen plek en in hun eigen omgeving kunnen blijven.’

Lees meer over onze samenwerking met partners op onze Koerspagina