Samen koken en tafelen in de gastvrije keuken van het Gentiaan College
Paprika’s worden geroosterd, tuinbonen dubbel gedopt en de pepermolens draaien. Er komen steeds meer geuren vrij in de keuken van het Gentiaan College. Wessel, Jordan, Damian en Orlando maken onder leiding van meester Jelle en juf Daniëlle een heerlijke Griekse maaltijd.
De gerechten hebben ze vorige week al een keer geoefend. Want vandaag schuiven er gasten aan, en is het extra belangrijk om een smaakvolle maaltijd op tafel te zetten. De jongens weten wat ze moeten doen en laten zich niet afleiden. Ieder gaat aan zijn eigen werkblad aan de slag.
Jelle Hainje is docent op het Gentiaan College en zwaait de scepter in de keuken. Jelle: “Onze kookbrigade heet Linke Soep. Hiermee zetten we verschillende concepten neer. Bijvoorbeeld een maaltijdconcept waarbij we verse maaltijden verkopen op school. Daarnaast organiseren we ‘Gast aan Tafel’. Hierbij bereiden en serveren leerlingen een maaltijd aan gasten van buiten de school. Eerdere gasten waren bijvoorbeeld een wethouder, iemand van het leerwerkbedrijf en van stichting zwerfjongeren.
We werken ook samen met ons stage- en trajectbureau. Zij hebben een groot netwerk, en kunnen hun contactpersonen van stagebedrijven uitnodigen om te komen eten. Zo maken ze op een leuke manier kennis met onze leerlingen en onze school.”
Als de gerechten klaar zijn, is het tijd om de tafel klaar te maken. Van het tafelkleed tot de dessertlepels: alles moet tot in de puntjes verzorgd zijn. Als de waterkannen gevuld op tafel staan en de gasten arriveren, is het voor de leerlingen tijd om zich voor te stellen en hun gerechten toe te lichten. Daarna wordt er samen gegeten. Ook een leerzaam moment, want hoe voer je nu een tafelgesprek? Welke vragen kun je een gast stellen? Wat zijn onderwerpen waar je het over kunt hebben met elkaar?
Daniëlle Achtereekte is als onderwijsondersteuner betrokken bij deze lessen. Zij stelt ook de menu’s samen. Daniëlle: “Ik ga op zoek naar gerechten die mooi bij elkaar passen. Het moet natuurlijk gezond zijn, en het liefst kies ik gerechten die de leerlingen thuis niet zo snel zullen tegenkomen. Ook in kooktechnieken zoek ik variatie. We hebben verschillende keukenmachines, zoals bijvoorbeeld ook een ijsmachine.”
Door gasten uit te nodigen, krijgt de kookles extra betekenis. Jelle: “Wij proberen betekenisvol onderwijs aan te bieden. Het koken voor en eten met gasten is echt een middel om verschillende doelen te bereiken. Denk daarbij aan samenwerken, werknemersvaardigheden en sociale vaardigheden.”
Lees meer verhalen over samen werken aan inclusiever onderwijs!