Terug

Met het OV naar Abbestad: een leerzame virtuele ervaring voor Jaimy

Jaimy moet naar Abbestad. Op zijn telefoon vult hij de routeplanner in. Hij ontdekt dat hij eerst met een bus moet, en dan met de trein. Op naar het busstation!  

Deze reis legt Jaimy af terwijl hij in een lokaal op het Vierbeek College staat. Met een VR-bril op zijn hoofd en twee controllers in zijn handen. Toch ervaart hij het allemaal: zijn hand opsteken om de bus te laten stoppen, in- en uitchecken met zijn OV-chipkaart, de routeplanner invullen in een app en de weg naar het juiste perron vinden.

Leraar Marino van der Zande: “We maken voor deze lessen aan de onderbouwleerlingen gebruik van de leskist van Changefied. Dit is echt een succes. We gebruiken deze VR-lessen in een lessenserie van acht weken over reizen met het OV. Door het toevoegen van de VR-ervaring zijn leerlingen enthousiast om hiermee aan de slag te gaan. Ze zijn ook gemotiveerd omdat ze weten dat ze deze kennis en ervaring ook echt gaan gebruiken als ze met het OV willen reizen.”

Waar voorheen op het Vierbeek College werd gewerkt met ‘oldschool’ boekjes, is er nu dus ook een leskist met VR-materiaal van het bedrijf Changefied. Zij ontwikkelden deze VR-tool omdat reizen met het openbaar vervoer niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Ook voor onze leerlingen is reizen met het OV niet altijd vanzelfsprekend. Terwijl het kunnen reizen met de trein en bus ervoor zorgt dat je mee kunt doen in de maatschappij.

Marino: “De toevoeging van Virtual Reality kwam voor ons echt als geroepen. We gebruiken nog steeds papieren materiaal, en de digitale leeromgeving Steffi. Maar met de inzet van de leskist van Changefied is de leerervaring echt compleet. Door de opbouw van de levels leer je stap voor stap hoe je de verschillende uitdagingen tijdens je reis aanpakt. Denk bijvoorbeeld aan navigeren met de reisplanner of het selecteren van de juiste bus voor je reis.”

Het blijft niet bij reizen in Virtual Reality voor de leerlingen. Marino: “Na afloop van de lessenserie zijn we tijdens een klassenuitje ook in het echt met het OV gaan reizen. Op school vroegen we de leerlingen al hier over na te denken: We gaan naar Ede, hoe komen we daar? Welke bus moeten we nemen? Tijdens de reis hebben we het ook over wat we om ons heen zien gebeuren en hoe je met onverwachte situaties omgaat, zoals een bus die uitvalt, vertraging of een incident in de trein. Op deze manier brengen we de lessen meteen in praktijk.”

Meer verhalen over inclusiever onderwijs lezen?