Leren in de praktijk: leerlingen van het Gentiaan College aan de slag voor bedrijven en (onderwijs)instellingen
Op het Gentiaan College in Apeldoorn worden leerlingen opgeleid en voorbereid voor vervolgonderwijs, arbeid of dagbesteding. Zij krijgen kennis en vaardigheden waarmee ze hun eigen, volwaardige plek in de maatschappij bereiken. De focus ligt hierbij op wonen, werken, vrije tijd en burgerschap.
Dat doen we niet alleen binnen de school, maar ook daarbuiten. Want daar valt veel te leren. Martine Scholten en Bjorn Meijboom startten op het Gentiaan College een project waarbij de leerlingen volop aan de slag gaan in de maatschappij. Bjorn: “Op onze school zijn we gestart met het Praktijkgericht Programma (PGP) Dienstverlening & Producten. Leerlingen uit TL, HAVO en VWO gaan aan de slag met werkopdrachten van opdrachtgevers, zoals bedrijven en (onderwijs)instellingen. Het doel: leerlingen beter voorbereiden op de keuze voor vervolgonderwijs én het aanleren van vaardigheden.
Eén van de programma's waar wij mee zijn begonnen is ‘Heel Apeldoorn Rein’. De werkopdracht komt van de gemeente Apeldoorn. In een geadopteerd gebied moeten de leerlingen een oplossing vinden voor zwerfafval. In overleg hebben wij hulpmiddelen gekregen om het gebied eerst op te ruimen. De leerlingen verdiepen zich in zwerfafval en duurzaamheid en zoeken naar een mogelijke oplossing om aan de werkopdracht van de gemeente te voldoen. Er zijn afspraken gemaakt met Zero Waste om een gastles en workshop te volgen. Zo worden leerlingen zich bewust welke verschillende afvalstromen er bestaan en de hoe de recycling hiervan verloopt.”
In het praktijkgerichte vak staan verschillende vaardigheden centraal. Leerlingen werken tijdens de werkopdrachten aan informatievaardigheden, zelfsturing, samenwerken, werken binnen een organisatie, behoeftesignalering, ondernemend handelen gericht op innoveren, borging van kwaliteit en communiceren. Ook veiligheid en toekomstbestendig werken komen aan bod. De leerlingen maken zich deze vaardigheden zul in de loop van het praktijkgerichte vak eigen. Hierdoor zijn zij beter voorbereid op de keuze voor vervolgonderwijs en hebben zij meer praktijkervaring.
Bjorn: “De werkopdrachten zullen, afhankelijk van de opdrachtgever, steeds veranderen. Meestal wordt de opdracht in een thema en/of project aangeboden. De onderwerpen kunnen variëren van duurzaamheid, mediawijsheid tot technologie en alles wat daartussen zit. Het is maar net waar de opdrachtgever een werkopdracht voor heeft. Hierdoor ben je bezig met de actualiteit, wat het extra leuk maakt.”
Lees meer verhalen over inclusiever onderwijs!