Leerlingen Vester College zetten samen met Pjotr hun verhaal op papier
“Ik wil niet vechten, ben eigenlijk geen slechte…” Na deze woorden volgt een groot applaus. Het zijn de laatste woorden van een rap die één van de leerlingen van het Vester College in Ede heeft geschreven onder leiding van Pjotr.
De sfeer is intiem, deze donderdagmorgen in de kleine zaal van Cultura. Want vandaag delen leerlingen en leraren van de derde klas met elkaar wat ze echt bezig houdt. Een dierbare verliezen, het leven op straat, gescheiden ouders… Zomaar wat thema’s die te horen zijn in de raps.
Pjotr heeft de leerlingen de afgelopen weken begeleid om tot dit eindresultaat te komen. Pjotr: “Ik vind het heel mooi om met deze leerlingen aan het werk te zijn. Het zijn nog jonge kids met soms heftige verhalen. Ik zie het als een uitdaging om die verhalen naar boven te krijgen. Zelf probeer ik het goede voorbeeld te geven door puur en eerlijk te zijn. En dat heb ik bij alle leerlingen terug gezien. Allemaal hebben ze een mooie tekst gemaakt over iets wat voor hen belangrijk is. Ik ben blij dat een aantal leerlingen er vandaag voor koos om dit te delen.”
De lessen van Pjotr zijn onderdeel van het vak Nederlands. Pjotr is drie weken lang in elke klas twee uur geweest om met de leerlingen rapteksten te schrijven. Pjotr: “Het belangrijkste is om het verhaal op papier te krijgen. We beginnen met het thema, daarna zoeken we woorden die daarbij passen. Later kijken we ook naar rijm, ritme en een beat. Ik vind vrijheid hierin heel belangrijk, want het is heel persoonlijk. Binnen die vrijheid probeer ik wel handvatten en sturing te geven.”
Het is voor de leerlingen niet altijd makkelijk om hiermee aan de slag te gaan. Maar toch slaagt uiteindelijk iedereen er in om een rap op papier te krijgen. Mentor Shanna de Jonge: “Ik was heel erg verrast door mijn klas. Er kwamen belangrijke thema’s naar boven, zoals pesten, een heftige thuissituatie en de gevolgen van drugs. Ik vond het bijzonder om te zien dat jongeren in een rap soms wél kunnen delen over wat ze meemaken. Eén van de leerlingen schreef een rap over een pokerface, over dat je op school anders bent dan in het echt. Dat deze leerling zo een masker afzet, raakt me. Dat is echt een belangrijk moment. Pjotr heeft een manier van écht zijn, leerlingen voelen dat aan en durven daardoor ook kwetsbaar te zijn”
Pjotr: Dit is wat ik zelf ook heb geleerd van het artiest zijn. Iedereen heeft een eigen verhaal en dat verhaal mag er zijn. Zo krijg je respect voor elkaar en begrip voor elkaars verhalen. Muziek is daar een middel in, maar het gaat verder dan een rapworkshopje. Wat we met elkaar hebben gedaan gaat over zelfvertrouwen, respect en verbinding.”
Lees meer verhalen over samenwerken voor inclusiever onderwijs