Kunst en cultuur onderzoek | De opbrengsten
Al vele jaren investeren wij samen in kunst en cultuur binnen en soms búiten onze scholen. Wij geloven namelijk dat dit, net als lesstof, bijdraagt aan de totale ontwikkeling van onze leerlingen. Kunst en cultuur is niet meer weg te denken uit onze schoolplannen. Het heeft ons al vele mooie momenten, ontwikkelingen en verrijking gebracht. Maar wat draagt kunst en cultuur nou eigenlijk écht bij aan ons onderwijs? Dat hebben we samen met Cultuur Oost onderzocht. Op donderdag 21 november zijn de resultaten gepresenteerd op de inspiratiesessie van Meer Muziek in de klas.
Start en nulpunt
“Heel veel jaren geleden begonnen we gewoon met kunst en cultuur in het onderwijs, omdat we eigenlijk heel goed wisten dat dit zou bijdragen aan de leeromgeving en ontwikkeling van onze leerlingen. Soms hebben we hier scholen van moeten overtuigen, vooral voor het binnenhalen van externe kunstenaars. Maar hier zijn we samen steeds beter in geworden. Volgens mij doen we het echt al heel goed, kijken hoe het nog beter kan, is dan een logische vervolgstap” Nico Teunissen, adviseur Sport en Cultuur, nam het initiatief om een onderzoek te starten. Samen met samenwerkingspartner Cultuur Oost werd er een onderzoeksteam opgesteld en samen onderzochten zij de vragen: waar staan wij nu? Wat heeft het ons de afgelopen jaren opgeleverd en waar kunnen we beter in worden?
Alles voor de brede ontwikkeling
Tien scholen van De Onderwijsspecialisten hebben meegewerkt aan dit onderzoek. Schooldirecteuren, vakdocenten en leraren werden bevraagd en er hebben lesobservaties plaatsgevonden. De onderwijsprofessionals die meewerkten aan het onderzoek benadrukken het belang van cultuureducatie voor de brede ontwikkeling van leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Het draagt bij aan de vorming van de leerlingen als persoon. En het biedt veel handvatten om de leerlingen relevante competenties en (sociale) vaardigheden mee te geven. Met de conclusie uit het onderzoek weten we dat kunst- en cultuureducatie écht bijdraagt aan de ontwikkeling van onze leerlingen.
De kansen
“Ik ben heel trots op het eindresultaat van dit onderzoek. Tegelijk weten we nu wat we nóg beter kunnen doen. Er zit een opdracht in en we gaan aan de slag met de aanbevelingen” aldus Astrid Berendsen, bestuurder bij De Onderwijsspecialisten. “Het onderzoek bevestigt ons dat we veel hebben bewerkstelligd de afgelopen jaren en samen gaan we hier met Cultuur Oost mee verder.”
#samenmetjou
De belangrijkste aanbevelingen richten zich op het borgen van kunst en cultuur in de leerlijnen en daarnaast is er een wereld te winnen in het samenwerken binnen en buiten onze stichting. Een proces en beweging die Sarah Mensink samen met ons maakt “Ik zet mij met al mijn liefde en passie voor het vak in om scholen aan elkaar te verbinden en ook samen met een school te kijken wat er allemaal mogelijk is, ook binnen de leerlijnen. Dit moeten we samen doen. Want om kunst- en cultuureducatie goed of nog beter voor onze leerlingen te maken hebben wij elkaar hard nodig.”
De waanzinnige praktijk
Tijdens de inspiratiesessie van Méér Muziek in de Klas werd de impact van kunst en cultuur in de klas meteen goed zichtbaar. Leerlingen van De Blink vso lieten namelijk hun resultaat van drie dansworkshops op school zien. Zelfverzekerd en met ieder een grote glimlach dansten zij met danser Redo mee. Na het oorverdovende applaus van het publiek kwam de vraag: “wat vond je er nou van op dit te laten zien?” “Waaaaanzinnig” was het antwoord van de glunderende leerling. En dat is een van de vele voorbeelden uit de praktijk waarom wij kunst en cultuur zo belangrijk vinden.
Benieuwd naar het onderzoek?
Lees hier de publieksversie.
Wil je er goed induiken? Het hele onderzoek is hier ook te vinden.
Foto: Set Vexy
Publieksversie Onderzoek Kleuren buiten de lijntjes