Terug

Iedereen samen naar school: inclusiever onderwijs kunnen we alleen samen veroorzaken

Het streven is mooi: inclusief onderwijs. Als het aan de overheid ligt, zijn speciale scholen in 2035 zelfs zoveel mogelijk verdwenen. Alle kinderen bij elkaar in de klas op een reguliere school, ongeacht hun problemen of beperkingen. Gisteren zond KRO-NCRV een uitzending uit van Pointer over inclusief onderwijs. Bestuurder Astrid Berendsen over de noodzaak van Inclusiever onderwijs, én hoe we daaraan werken.

“De laatste vijf jaar is ons leerlingaantal met bijna duizend toegenomen. Dit betekent aan de ene kant dat we ons dagelijkse werk fantastisch doen. We leveren hoge kwaliteit, leerlingen en ouders zijn positief. Toch vraagt inclusiever onderwijs iets anders: dat meer leerlingen in het regulier onderwijs blijven, zo nodig met onze ondersteuning.”

Dat laatste is echt nodig omdat reguliere scholen nu onvoldoende kunnen voorzien in de behoeften van leerlingen die extra hulp of zorg nodig hebben. Dat stelt de sectorraad  voor gespecialiseerd onderwijs (GO) in de uitzending van Pointer. De wachtlijsten in het speciaal onderwijs blijven groeien, het onderwijssysteem loopt vast.

Ook Astrid ziet de complexiteit van het systeem, en de mechanismes die niet op korte termijn op te lossen zijn. “Er zijn grote systeeminnovaties nodig. Dat kaarten we op landelijk niveau aan. Tegelijkertijd maken we het klein: Wat kunnen we op dit moment, in de regio, op onze scholen, samen met onze partners doen om ervoor te zorgen dat leerlingen zich zo dicht mogelijk bij hun eigen huis, in hun eigen omgeving kunnen ontwikkelen? We hebben de overtuiging dat dit uiteindelijk voor ieder kind het fijnst is. Dat kan ook sámen met het regulier onderwijs onder één dak.”

“Een mooi voorbeeld daarvan is GSG Guido in Arnhem. De uitzending van Pointer laat zien hoe zij leerlingen binnen hun reguliere school ondersteunen. Ze doen dit samen met vso Mariëndael, een school van De Onderwijsspecialisten. Deze scholen zijn elkaar gaan ontmoeten, mee gaan kijken en mee gaan doen. Meerdere leerlingen konden hierdoor op deze reguliere school blijven in plaats van uitstromen naar het vso. We hoeven niet te wachten tot er in Nederland in 2035 inclusief onderwijs is. Dat moeten we met elkaar veroorzaken. Door het gewoon te dóen en elkaar op te zoeken, onze expertise ter beschikking te stellen en elkaar te versterken.”

Bekijk de uitzending van Pointer over inclusief onderwijs