Terug

Hoe Vierbeek College werkt aan inclusiever onderwijs

Ze hebben vaak negatieve ervaringen opgedaan: de leerlingen van het Vierbeek College in Oosterbeek. Met soms crisisplaatsingen, woongroepen en thuiszitten. Op het Vierbeek kunnen ze weer kijken naar de toekomst. Directeur Wim van Schaik: ‘Inclusie betekent voor ons: niet langs de kant staan, maar werk doen dat ertoe doet.’  

Julian staat met een stift voor het digibord. ‘Kijk, wat ik dus ontdekt heb, is dat je procenten ook anders kunt uitrekenen.’ Vlot krabbelt hij een formule met A, B en C op het bord, en goochelt met getallen. Foutloos. Hij lacht, tikje trots, tikje verlegen. Julian zit in de zogenoemde trajectklas van het Vierbeek College, speciaal voor jongeren die na lange tijd thuis terugkeren naar het onderwijs. Of nou ja, thuis. Julian woont op de KIBB-ASS groep van Pluryn, waar jongeren met autisme en wat ze noemen ernstige gedragsproblemen intensief behandeld worden. Zes jaar ging hij niet naar school. En hier op het Vierbeek College bouwt hij stapje voor stapje weer op. Concreet: een uurtje per dag alleen met een docent in een lokaal. En het gaat goed. Docent Guido Janssen: ‘Ik ben zo trots op hem. Toen Julian hier kwam kon hij al heel boos worden als hij achterstond met een potje tafeltennis. En moet je hem nou zien.’

Samen voor excellent onderwijs

Het verhaal van Julian is exemplarisch voor de kijk van het Vierbeek College op inclusiever onderwijs. Directeur Wim van Schaik: ‘Hier hebben we het niet over naar school gaan in je eigen buurt, met kinderen zonder beperking. Het gaat om überhaupt weer naar school gaan. Om meedoen. Zodat je straks werk kan doen, dat ertoe doet.’ Om dat te bereiken, heeft de school de lat op alle fronten flink hoog gelegd. Allereerst inhoudelijk. Hier wordt gewérkt. Met een professionele keuken (inclusief koksbuizen en souschefs) waar wekelijks voor meer dan honderd buurtbewoners maaltijden worden gekookt, en met een afdeling houtbewerking waar leerlingen eettafels voor particulieren en andere scholen maken.

En hebben leerlingen meer in hun mars? Dan kunnen ze sinds afgelopen jaar een officiële Entree-opleiding volgen. Het diploma is van Rijn IJssel, de begeleiding komt op school van het Vierbeek College. En voor alles geldt: de school staat voor een stevig pedagogisch klimaat. Er is een consequente beloningscultuur om positief gedrag te bevorderen en een sterke structuur voor als het even minder gaat. Zo zijn er goede time-outplekken, en een achterwacht die altijd beschikbaar is.

Doen, doen, pauze, doen

De grootste kracht is van het Vierbeek College is het continu leren. Wim: ‘Alle nieuwe dingen zien we als een pilot. Dat maakt nieuwsgierig, houd je scherp, en zorgt dat je kunt verbeteren.’ Teamleider onderbouw, Maarten Koopman: ‘We kijken steeds hoe het nog beter kan. Op een school als de onze zijn er af en toe incidenten. Na elk incident nemen we de tijd om samen te zitten en te kijken: wat gebeurde er? Wat hebben we gedaan? En wat hadden we beter kunnen doen? En we zoomen uit: we houden bij hoe vaak en op welke momenten van de dag leerlingen het lastig hebben. Zo leerden we dat dit vaak na de pauze was. Kennelijk geeft dat voor sommige leerlingen te veel onrust. We geven nu meer structuur in de pauzes. Leerlingen kunnen kiezen of ze in rust in een lokaal willen zijn, ergens met een device willen zitten, of juist lekker onder begeleiding willen voetballen. Daardoor gaat het steeds vaker goed.’

 

Meer inspirerende verhalen over inclusiever onderwijs