Terug

Haaien, glitters en het geluid van bubbeltjes: een nieuw spel over plastic soep

Bewustwording en educatie op het gebied van duurzaamheid is één van de doelen van De Onderwijsspecialisten. Door middel van de spellen van het Duurzame Ontdek Lab willen we samen met leerlingen leren over duurzaam leven. Na het afvalspel, de energiemeter en de snoezel-aarde, hadden leerlingen nog een wens voor het Duurzaam Ontdek Lab: een spel over de plastic soep. Leerlingen van verschillende scholen hebben samen het concept bedacht: een machine om zelf plastic te recyclen en een spel over de plastic soep. Dit spel moet een buis vol water worden, waarin een schildpad zwemt. Met goed beantwoorde quizvragen kunnen leerlingen de schildpad bevrijden uit de plastic soep.

Het idee is er, nu aan de slag met de uitvoering. Vandaag is het de beurt aan leerlingen van De Linde so uit Deventer om na te denken over het uiterlijk van het spel, de quizvragen en de geluiden die bij dit spel horen.

Morrisson, Mustafa, Jayden, Godwin, Rick en Julian denken samen na over hoe het spel eruit moet zien. Rick ziet het wel een beetje aquarium-achtig voor zich. “Er moet water in, vissen, en een lichtje onderin. Dan zie je het beter.” Al snel komen er heel wat ideeën op tafel: haaien, een kleine oranje vis, glitters … Michelle noteert het allemaal om te bespreken met de producent.

De jongens nog even verder over goede quizvragen. Sommige vragen vinden de jongens leuk, en over andere vragen zijn ze meteen duidelijk: saai! De vragen mogen allemaal in ieder geval wel wat moeilijker. Soms moet er zelfs gestemd worden omdat ze het niet eens kunnen worden. Zo komen ze samen op een lijst met quizvragen die goedgekeurd is door deze bovenbouwleerlingen van De Linde so.

Daarna is het de tijd aan een nieuw kritisch panel: de kleuters van De Linde so. Zij denken na over de geluiden die bij het spel te horen zijn in de ‘snoezel-stand’. De opdracht: duimpje omhoog als je het geluidje leuk vindt, duimpje omlaag als je het niet leuk vindt. Toch zijn ze dat na het eerste geluid al vergeten: “Water! Met een vis erin!” klinkt het. En bij de walvisgeluiden denken ze een trein te horen. Sommige geluiden zijn “een beetje bang”. Ze beginnen spontaan te klappen bij het geluid van een dolfijn. En het geluid van bubbeltjes wordt unaniem goedgekeurd.

Uiteindelijk zijn er zeven geluiden die de leerlingen allemaal leuk vinden. Ze kunnen straks met trots zeggen dat het spel de geluiden heeft die zíj hebben uitgekozen!