Een propjesdictee in de klas van Milou: leren en bewegen tegelijk
Als Milou het sein geeft, pakken de leerlingen zo snel mogelijk een prop van de grond, vouwen het open, lezen het woord en strepen het door op de bingokaart. Het papier wordt weer een prop, en mag naar een andere kant van de klas gegooid worden. Dit is niet zomaar een dictee, het is een propjesdictee: één van de favoriete bezigheden van de klas van Milou.
Milou Wouters werkt drie dagen per week als groepsleerkracht op De Wegwijzer in Ede. Daarnaast is ze vakleerkracht bewegingsonderwijs én heeft ze een verrijkingsbaan ‘bewegend leren’. Een rol waarin ze de aanjager is van ‘bewegend leren’ binnen alle scholen van De Onderwijsspecialisten. Milou: “Ik vind het heel leuk om zo’n afwisselende werkweek te hebben. En ik kan alles rondom bewegend leren heel makkelijk in de praktijk weer toepassen omdat ik zelf ook voor de groep sta.”
Zelf is Milou al langere tijd bezig met bewegend leren. Milou: “Uit onderzoeken blijkt dat Nederlandse kinderen kampioen zijn in stilzitten. Als je kijkt naar de ontwikkeling van een kind, zie je dat ze juist leren door te bewegen. School is één van de belangrijkste zit-activiteiten. Ik ben ervan overtuigd dat meer beweging kan zorgen voor betere resultaten en een beter welbevinden van de leerlingen.”
“Vorig jaar heb ik met een werkgroep het bewegend leren opgezet binnen De Wegwijzer. Binnen mijn verrijkingsbaan kan ik het thema voor de hele organisatie oppakken. Eerst breng ik in kaart wat bewegend leren precies is, waarom we dat willen doen en wat er nu al mee gedaan wordt op de verschillende scholen. Daarna wil ik op een praktische manier het bewegend leren op alle scholen voorstellen. Het idee is dat ik een beweegbox ontwikkel met allemaal materiaal dat bewegend leren makkelijker maakt voor leerkrachten en leerlingen. En dat ik workshops geef waarin mensen daar kennis mee maken, en er meteen mee aan de slag gaan. Ik hoop echt dat ik daarmee veel collega’s enthousiast kan maken.”
Hoe langer Milou over bewegend leren praat, hoe enthousiaster ze wordt. “Het bewegend leren is echt een verrijking, een aanvulling op de les. Het is helemaal niet nodig om leerlingen altijd maar stil achter hun tafel te laten zitten, als je wilt dat ze iets leren. Ga eens naar buiten om met rekenen aan de slag te gaan. Het noemen van woordjes kan ook joggend op de plaats of boksend. Antwoord geven op vragen kan ook door een ja- en een nee-kant in de klas te maken waar de leerlingen naartoe moeten lopen. Lesstof kun je op zóveel manieren verwerken in beweging. En daarmee wordt de betrokkenheid bij de les ook nog eens hoger. Soms vergeten leerlingen gewoon dat ze aan het leren zijn, zo enthousiast en betrokken zijn ze bezig. Dat wil je toch als leerkracht?”
Binnen De Onderwijsspecialisten zijn verrijkingsbanen (tijdelijke) taken of werkzaamheden, die je naast je reguliere werkzaamheden doet en die voor verdieping, verbreding en verrijking van je loopbaan zorgen.
Lees meer verhalen over inclusiever onderwijs!